Monthly Archives: May 2017

  • 0
tweedehandswagen

checklist voor tweedehands wagen

Category : tweedehands wagen

Een auto kopen, nieuw of tweedehands is steeds een grote investering. Onderstaande checklist helpt je misschien bij het maken van een goede keuze voor je tweedehands wagen:

  1. De documenten
  2. Controle van de carrosserie
  3. Binnenkant voertuig
  4. Het motorblok
  5. Maak een testrit

1. De documenten

Vraag de verkoper om de documenten van het voertuig te zien. Ga met behulp van de identiteitskaart, het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart na of het wel degelijk de eerste eigenaar van de wagen betreft. Ga na of het chassisnummer, de inschrijvingskaart en het gelijkvormigheidsattest met elkaar overeenstemmen.

Ga na welk keuringsstation de wagen controleerde. Indien de eigenaar in Maaldegem woont dan mag u zich serieus vragen stellen indien de keuring in Brussel gebeurde. Bepaalde keuringsstations zijn nu eenmaal wat ‘flexibeler’.

Is de vervaldag van een eventueel op de factuur vermelde financiering wel degelijk bereikt?

Stemt de vermelde brandstof op het gelijkvormigheidsattest overeen met die van het voertuig ? Indien niet, dan heeft u met een illegale ombouw te maken.

Controleer de in het onderhoudsboekje genoteerde kilometerstanden en de onderhoudsfacturen en vergelijk ze met de huidige kilometerstand. Stemmen ze overeen?

2. Controle van de carrosserie

Ga bij het checken van het koetswerk of de carrosserie vanuit alle gezichtspunten op zoek naar eventuele oneffenheden, roestsporen of blazen. Controleer vooral  het tankdeksel, de stijlen van de voorruit, onder de spatborden na draaiing van de wielen enzoverder. Controleer eveneens de bevestiging van de schokdempers. Zijn die verroest dan doorstaat de wagen niet teveel schokken meer, maw, deze auto is niet voor jou bestemd maar voor de schroothandelaar.

Gaat het om een geaccidenteerde wagen, een wagen die al eens betrokken was in een ongeval ? Een dergelijk wagen kan u eventueel erkennen aan kleur- of uitlijningsverschillen van bepaalde stukken van het koetswerk, slecht functionerende deuren, ruiten en in ons geval werden we ook al eens geconfronteerd met een wagen die letterlijk uit twee aaneengelaste halve wagens bestond. Opletten dus!

Controleer de ondoorlatendheid van de cabine en de staat van de naden. Probeer de sleutels en de sloten uit, hoewel deze niet meteen doorslaggevend zijn. Wagens die weleens buiten hebben gestaan kunnen soms heel hardnekkige sloten hebben.

Is er een deftig reservewiel aanwezig en is deze in goede staat ? Is er een krik, een veiligheidsdriehoek en een verbanddoosje aanwezig?

Controleer ook de banden. Ongelijkmatige slijtage op de banden kan wijzen op slechte schokdempers of – in het geval van meer uitgesproken slijtage aan één kant van de band- op een uitlijningsfout. Beschadigde velgen zijn doorgaans een teken dat het voorstel en de schokdempers vaak onzacht in aanraking met voetpaden zijn gekomen! Controleer tevens of het merk en het bandtype identiek zijn voor de wielen van een zelfde wielas. Pas op voor brede banden op aluminium velgen, die vallen heel duur uit. Tracht daarom een korting te bekomen die de voorziene kosten dekt.

Controleer in koude toestand of de knalpot goed vastzit door er aan het uiteinde mee te schudden. Indien u een rammelend schrootgeluid hoort dan mag de verkoper een schroothandelaar bellen.

3. Binnenkant van het voertuig

Controleer de staat van de binnenbekledingen in stof. Licht ook de vloermat op om de vloer te controleren. Geen roestsporen of gaten (u zou de eerste niet zijn die een wagen met gaten in de vloer koopt)?

Is er mogelijks fraude met de kilometerstand gebeurd? Dit kun je controleren door de slijtage van de vloermatten, de slijtage op de pedalen, de inzakkingsgraad van de bestuurderszetel, enz. Zijn er geen vingerafdrukken of kleine krassen op de binnenkant van de tellerkas?

Aarzel niet om de verkoper een copy van de Car-Pass te vragen.

Test de elektronische bediening door alle standen van de zetels en achteruitkijkspiegels uit te proberen. Werken de ruitenwissers en de sproeier? Gaat de verwarming, de ventilatie en de autotoeter? Komt er nog geluid uit de autoradio?

4. Het motorblok

Controleer of het chassisnummer van het motorblok overeenstemt met het nummer dat op het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs wordt vermeld. Het nummer vindt u op één van de wanden van het motorcompartiment.

Onderzoek de binnenoppervlakken van het motorcompartiment en hun symmetrie om eventuele asymmetriëen op te sporen die erop wijzen dat de wagen bij een ongeval betrokken is geweest.

Controleer het peil en de staat van de remvloeistof – deze mag niet zwart mag zijn -, het vloeistofpeil van de batterij en van het koelsysteem.

Controleer zeker het oleipeil. Een te laag oliepeil wijst erop dat de kans bestaat dat de mechanische slijtage groter uitvalt dan verwacht en de auto ofwel slecht onderhouden is oen/of flink wat olie verliest. Let op eventuele oliesporen op de grond. Ga na of of er geen lekken zijn rond de motor ter hoogte van de cilinderkop en van de cilinderkoppakking.

Ziet de motor er gloednieuw uit? Opgelet, dit ruikt naar een poging om olielekken te verbergen.

5. Maak een testrit

Dit is een absolute must. Laat de eigenaar eerst even met u rijden. En vraag daarna om zelf te mogen rijden. Meteen kunt u zien hoe de eigenaar omgaat (en heeft omgegaan vooral) met de wagen.

Wanneer u de contactsleutel omdraait wordt moeten alle verklikkerlampjes werken. Als één ervan niet oplicht, werd het misschien uitgeschakeld om een gebrek te verbergen.

Werken de richtingaanwijzers, de (mist)lichten en de koplampen nog goed?

Zet de handrem aan, ontkoppel, zet de wagen in derde versnelling en start. De auto moet stilvallen en het motorregime moet fors dalen alvorens stil te vallen. Als de test niet overtuigend is, is de kans groot dat de koppelingsschijf dringend aan vervanging toe is.  Probeer alle versnellingen, u moet soepel van de ene naar de andere versnelling kunnen overschakelen zonder schokken of gekraak.

Llaat het stuur gedurende 3 seconden los aan 80 km per uur op een recht baanvak en op een vlakke ondergrond. De wagen mag absoluut niet naar rechts of naar links uitwijken.

Test de remmen tegen 120 km/u, rem bruusk en blijf de rem indrukken op een recht baanvak zonder verkeer. Let op, niet alle tweedehands wagens halen nog 120 km/u zonder allerlei neveneffecten (schuddende ramen, schokkend stuur, …).

Luister of de motor regelmatig draait, eerst met een vloeiende rijstijl en vervolgens als de motor op temperatuur is, terwijl u enkele malen flink versnelt. Er mogen geen bijzondere geluiden of trillingen te horen zijn. Kijk naar de uitlaatgassen zodra de motor draait. Zijn ze blauwachtig, dan zijn er ernstige gebreken (te veel olie). Dit wijst op grote kosten in de nabije toekomst en is enkel de schroothandelaar nog gewenst. Witte rook (te veel water) is misschien goed in het Vaticaan maar wijst in autoland wijst op een probleem ter hoogte van de cilinderkoppakking. Een duur grapje indien je dit moet laten herstellen.


  • 0

Waarom kiezen voor LPG

Category : LPG

Het onderstaande artikel hebben we gevonden op de website van het Nieuwsblad.
Het geeft een heel goede samenvatting van de voor en nadelen van LPG.
Vooral de berekening over de terugverdientijd van LPG is erg interessant.

1 Hoe schakel ik over op LPG?

Sommige merken, zoals Chevrolet, bieden LPG-auto’s te koop aan. Andere bestuurders kunnen hun benzinewagen laten ombouwen. Sommige garages hebben een gespecialiseerde installateur. Die sluit een LPG-tank aan op de motor. Dat kost gemiddeld 2.000 euro. LPG kan alleen bij benzinemotoren en niet bij dieselwagens.

2 Hoeveel kost LPG en hoeveel zal het in de toekomst kosten?

Een liter autogas kost nu 0,606 euro. Met een maximumprijs van 1,447 euro voor diesel en 1,580 euro voor benzine valt LPG meer dan de helft goedkoper uit. Een LPG-motor verbruikt wel vijftien procent meer dan een benzinewagen, maar het prijsvoordeel compenseert dat. De prijzen zullen waarschijnlijk licht stijgen als de regering niet ingrijpt via accijnzen, maar LPG blijft goedkoper dan diesel en benzine. Bovendien krijg je een fiscaal voordeel van 298 euro bij de inschrijving van een auto op LPG en geeft de gasleverancier Primagaz 150 liter gratis.

3 Is het voordelig om op LPG te rijden?

Zeker voor auto’s die veel verbruiken, maakt LPG een groot verschil. De installatiekosten en het meerverbruik in acht genomen, win je de investering ruim terug. Gesteld dat het 2.000 euro kost om een tank te installeren en dat je vijftien procent meer verbruikt, dan win je tegen de huidige tarieven 6 euro per 100 kilometer met een benzinewagen. Dat betekent dat je de investering terugverdiend hebt na 24.000 kilometer. Voor een dieselwagen is de berekening iets ingewikkelder. Een dieselwagen die 6,8 liter per 100 kilometer verbruikt, staat qua vermogen ongeveer gelijk met een LPG-auto die 10 liter verbruikt. Na 44.000 kilometer zijn de kosten terugverdiend.

4 Neemt de LPG-tank mijn kofferruimte helemaal in?

Een LPG-tank moet apart geïnstalleerd worden en neemt dus plaats in. Maar er zijn modellen op de markt die passen in de ruimte van je reservewiel. De meeste LPG-tanks zijn 40 of 60 liter groot, maar er zijn er die zelfs 200 liter kunnen bevatten.

5 Is LPG schoner dan benzine of diesel?

Zeker. Een motor verbrandt LPG veel schoner en efficiënter dan diesel en benzine. Daardoor maakt hij minder lawaai en verslijt hij minder snel. De uitlaatgassen zijn ook properder dan die van benzinemotoren. LPG-uitlaatgassen bevatten beduidend minder CO2 dan benzinewagens en veel minder stikstof dan dieselwagens. ‘Vooral op het vlak van fijn stof is er een enorm verschil’, zegt Paul Verwilghen van LPG-verdeler Primagaz.

6 Is LPG onveilig?

Nee. LPG-tanks kunnen concurreren met diesel- en benzinetanks en zijn minstens even stevig, zoniet steviger. Zware crashtests in maart jongstleden jaar wezen uit dat de tanks in alle gevallen intact bleven. Toch zijn er veel ondergrondse garages die LPG-auto’s weigeren uit angst voor ontploffingen.

7 Waar kan ik LPG tanken?

Zo’n zeshonderd tankstations in België bieden LPG aan. Er zijn lijsten op het internet en er bestaat een ‘LPG-gids’ met alle tankstations die autogas aanbieden. Volgens de Federatie Butaan Propaan (FeBuPro) voldoet dat voorlopig ruimschoots aan de vraag. Nadeel is dat het in landen als Frankrijk, Spanje en Italië veel moeilijker is om aan LPG te raken.

8 Hoeveel mensen rijden al op LPG?

Het aantal LPG-gebruikers daalt al jaren. In 2002 reden meer dan 74.000 auto’s op gas, in 2007 waren dat er nog maar 51.000. Ter vergelijking: er kwamen meer dan vier miljoen diesel- en benzineauto’s op controle. Een steekproef van FeBuPro wijst wel op een nieuwe stijging. ‘Vroeger bouwden installateurs één auto per dag om, en nu zien ze gemakkelijk vijftien klanten passeren’, zegt Walter Kuylen van FeBuPro. Ook Primagaz wordt de jongste tijd overstelpt met vragen naar concrete informatie.

9 Waarom breekt LPG niet door?

Een eerste grote drempel is het feit dat de meeste bestuurders op diesel rijden. Bovendien leeft bij veel mensen het vooroordeel dat LPG minder veilig is dan doorsneebrandstof. Dat ze soms niet ondergronds kunnen parkeren, is een bijkomend tegenargument. Ook de impact op de kofferruimte doet veel potentiële klanten terugdeinzen. Veel mensen denken ook dat ze niet genoeg mogelijkheden hebben om te tanken. Dat je in het begin ook veel geld moet betalen om een tank te installeren, schrikt nog mensen af.

10 Waarom zou je overschakelen op LPG en geen waterstofauto of hybride wagen kopen?

Wachten tot waterstofauto’s gecommercialiseerd worden, heeft geen zin. Tegen dat het zo ver is, hebt u alweer enkele auto’s versleten. Eergisteren nog werd het eerste waterstoftankstation ingehuldigd. LPG is veel meer verspreid. ‘Wij zijn niet tegen andere vormen van brandstof’, reageert Walter Kuylen van FeBuPro. ‘Over een jaar of dertig kan je helemaal zuiver de baan op dankzij waterstof. Maar wie nu een auto heeft, is beter af met LPG.’